Развојниот скок е период на интензивен ментален развој што го доживува вашето бебе.
Овие периоди на “скокови” се придружени со развојни промени во мозокот на детето, што води до нови вештини и способности.
Во литературата препознаени се 10 скокови во развој во првите 20 месеци од животот на детето.
Временската предвидливост според датумот на раѓање на скоковите им овозможува на родителите да ги препознаат знаците на возмемиреност и преку активности да му помогнат на детето полесно да се справи со големите промени кои им се случуваат.
Секој скок се дели во две фази: растревоженост и вештини.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го разкажува единствениот карактер на вашето дете.
- Скок 1
- Скок 2
- Скок 3
- Скок 4
- Скок 5
- Скок 6
- Скок 7
- Скок 8
- Скок 9
- Скок 10
Скок 1 - СЕНЗАЦИИ
(4-6 недела)
Првиот скок (4-6-та недела) е тесно поврзан со емоциите бидејќи вашето бебе почнува да реагира на светот кој го опкружува.
Видот на вашето бебе почнува да се подобрува и тоа ќе почне да ги следи предметите кои го интересираат исто како и вашите лица.
Во овој период вашето бебе може да почне да покажува прекумерна чуствителност на стимули, затоа треба да се погрижите да има мир и тишина.
За тоа време, вашето малечко може лесно да се престимулира, и затоа треба да ја ограничите возбудата – избегнувајте играчки кои пуштаат музика, се премногу шарени и нудат премногу мелодии или функции.
Растревожена фаза
Фаза на вештини
Иако овој нов свет, во кој сè наеднаш се смени е крајно вознемирувачки за вашето бебе, околу 6-тата недела тоa ќе се навикне на новите сензации што следат со овој скок.
Вашето бебе е повеќе заинтересирано за светот околу него и може да гледа малку подобро на растојаниe од 25cm сега.
Како родител, ќе забележите дека вашето бебе одеднаш повеќе реагира на вас и на другите.
Во фазата на вештини на овој скок, можете заедно да го откриете новиот свет преку стимулирање на развoјните сетила.
На пример, шетајте со вашето бебе барајќи шарени работи со многу контраст. Пругите, аглите и лицата им го привлекуваат вниманието.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Околу 7 дена после првиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Прва солза: Додека новороденчињата произведуваат солзи кога плачат, значителното зголемување на производството на солзи обично се јавува околу 2 месеци по раѓањето.
Гледа подобро: Со време, бебињата почнуваат да ја разликуваат околината подобро, со почетни фокуси на лицата на родителите и близок контакт.
Подолго е будно: Како што растат, бебињата почнуваат да поминуваат повеќе време будни, што им овозможува да истражуваат и учат повеќе.
Првата насмевка: Околу 6-8 недели по раѓањето, бебињата почнуваат да покажуваат социјални насмевки, реагирајќи на лицата и гласовите на родителите.
Се намалува моро рефлексот: Моро рефлексот, или рефлекс на прегратка, е инстинктивна реакција на новороденчињата која со време слабее и на крај исчезнува.
Подолго внимание: Со порастот на невролошкиот развој, бебињата почнуваат да покажуваат подолго внимание кон предметите и луѓето во нивната околина.
Посилно чувство на допир: Чувствителноста и свеста за допир се зголемуваат, што им овозможува на бебињата да чувствуваат и да реагираат повеќе на различни текстури и допир.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 2 - РУТИНА
(7-10 недела)
Во периодот меѓу седмата и десетата недела од животот на бебето, се случува вториот развоен скок.
Во овој период, бебето почнува да ги разбира и препознава секојдневните навики и ритуали на луѓето околу него. Затоа е добро да има одредена рутина во неговиот ден, како редовно време за дремка, оброк, капење и сл.
Освен тоа, ова е и времето кога вашето малечко ќе почне да се занимава со своите рачиња. Ќе забележите дека гледа внимателно кон нив, си игра со нив, и пробува да фати различни предмети или играчки.
Сите овие активности помагаат вашето бебе да развива своите моторни вештини, и со време, движењата на вашето бебе ќе станат многу посигурни и попрецизни.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Околу 3 недели после вториот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Се загледува во работи во многу бои и форми: Поттикнува визуелен развој и разликување на бои и облици.
Се врти кон работи кои го интересираат: Развива љубопитност и фокус на интересни стимули.
Се загледува во лица: Создава социјални вештини и врска со околината.
Ужива кога некој му зборува и прави различни фаци: Стимулира социјалната интеракција и емоционално реагирање.
Испушта кратки звуци како “eх”, “aх”,”ух”: Почетоци на вербална комуникација и изразување на чувства.
Многу почесто се смее: Создава позитивни емоции и реакции на стимулација.
Пробува да ја дигне главата: Зацврстување на вратните мускули и физичка активност.
Пробува да дофати предмети: Развој на грубите моторни вештини и истражувачка активност.
Си ги пронајде рацете: Самосознавање и истражување на своето тело.
Удира со нозете: Повеќе физичка активност и развивање на координацијата.
Гледа лево и десно кога е на стомак: Подобрува визуелни способности и физички ја активира главата.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 3 -ТРАНЗИЦИИ
(11 недела)
Во приближно 11-тата недела од животот на вашето бебе, се појавува третиот скок во неговиот развој. Во ова време, може да забележите дека вашето бебе е помалку спокојно или покажува повеќе раздразливост. Оваа промена во неговото однесување е резултат на тоа дека бебето почнува да ги забележува и разбира подетално различните нијанси и елементи во неговата околина. Одеднаш, светот за него станува поширок и поизразен.
Со овој новопостигнат осет, вашето бебе почнува активно да учествува во својата околина. На пример, може да почне самостојно да фати и држи играчки, што му дава можност да го истражува светот на нов и забавен начин.
Покрај ова, бебето ќе почне да го развива својот глас и да произведува нови звуци. Очекувајте да слушнете звуци како гугање, а можеби и викање или пиштење. Ова се начини на кои вашето бебе комуницира и се изразува.
И на крај, во ова време ќе забележите дека вашето бебе почнува да ја држи својата глава стабилно и со повеќе самодоверба, што е индикатор за тоа дека физички и ментално се развива според очекуваните стандарди.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Околу 3 недели после третиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Фокусирано следење на предмети со очите: Помага во развојот на визуелната координација и перцепција.
Проучува лица: Развива социјално разбирање и препознавање на емоции.
Ја проучува својата облека и облеката на другите: Помага во развојот на самосознавање и осознавање на околината.
Ги проучува движењата на рацете и нозете: Го поддржува моторниот развој и координација.
Покажува кога нешто му се допаѓа со посегање или гугање: Развива комуникација и социјални способности.
Му здосадуваат исти работи постојано: Способност за вежбање и повторување, што е клучно за учење.
Открива и испушта нови звуци: Го поддржува развој на говорот и комуникацијата.
“Разговара” преку прекинување на разговор меѓу возрасни: Усовршува слушни вештини и учи да учествува во двосмерни разговори.
Ја врти главата контролирано: Подобрување на мускулната контрола и баланс.
Става сè во уста: Истражување и учење преку сетила.
Прави балончиња со устата: Поддржува развој на орални мускули.
Седи исправено: Подобрување на мускулни вештини.
Може да се подигне во седечка положба додека се држи за прстите на родител/старател: Развој на моторни способности и физичка сила.
Се одбутнува со двете нозе: Полека се подготвува за стоење и одење.
Фаќа предмети со двете раце: Развој на фина моторика и координација.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 4 - НАСТАНИ
(14-20 недела)
Помеѓу 14-тата и 20-тата недела вашето бебе почнува активно да го разбира концептот на причина и последица. Со други зборови, интуитивно учи дека дадено дејство може да предизвика определен исход, на пример, кога ќе удри во тапан, тој прави звук.
Ова откритие му овозможува на вашето бебе да антиципира идни настани, што значи дека може да предвиди како некои ситуации може да се одвиваат базирани на претходните искуства. Ова е фундаментален процес во разбирањето на светот и интеракцијата со него.
Дополнително, комуникацијата на вашето бебе почнува да се развива брзо. Тоа почнува да ги користи рацете и други гестови за да ги изрази своите потреби и осеќања. Почнува да реагира на карактеристични зборови, како што се неговото име или повторувачките звуци што ги даваат родителите.
Во однос на физичкиот развој, вашето бебе ќе направи значителен напредок кон седење самостојно. За да го поддржите овој процес на учење и откривање, може да вклучите различни игри и активности кои ги стимулираат мисловните процеси.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Околу 4 недели после четвртиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Става предмети во уста: Ова помага во развојот на моториката и истражувањето на светот околу нив.
Фасцинирано гледа во активности што се повторуваат: Стимулира когнитивно учење и разбирање на причина и последица.
Фасцинирано гледа кога некој зборува: Развива социјални и јазични вештини.
Ужива кога ја мрда својата уста: Го стимулира јазичниот и комуникативен развој.
Се оттргнува при хранење кога му е доволно: Развива осознавање на своите потреби и саморегулација.
Се лути кога е нестрпливо: Покажува емоционално изразување и развој на карактерот.
Прави нови звуци: Развој на комуникациски вештини и јазик.
Си ги става рацете во уста: Истражување и моторички развој.
Ги мрда сите екстремитети кога е спуштено на земја: Развој на грос моториката и сила.
Превртување (стомак – грб, грб – стомак): Основа за по-комплексни движења и физичка независност.
Дофаќа предмети со двете раце: Развива координација и фини моторни вештини.
Седи исправено кога е потпрено: Развој на мускулатурата и стабилност.
Ги испружа рацете нанапред за време на меше: Развој на координацијата и интеракција со околината.
Пробува да игра со тропалки: Стимулира аудитивно и тактилно учење.
Може да подава предмети од една во друга рака: Развива фини моторни вештини и латерално размислување.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 5 - ВРСКИ
(22 недела)
Во првите неколку месеци од неговиот живот, вашето бебе беше претежно фокусирано на основни потреби и блискост со вас. Но, соколу 22-ра недела, тие почнуваат активно да ја истражуваат околината и да развиваат социјални врски.
Ова е периодот кога вашето бебе започнува да прави разлика помеѓу познати и непознати лица. Ќе забележите дека вашето дете станува поплашливо и срамежливо – ова е резултат на нивното набљудување како луѓето се поделени во групи, на пример, „позната личност“ наспроти „странец“. . Затоа, не е необично вашето дете да покаже предпочитање или да биде особено приврзано за вас или друг член на семејството.
Мајката, која најчесто е примарниот негувач, може да добие посебен третман во овој период. Бебето може да чувствува непријатност или вознемиреност кога е одделено од неа, понекогаш резултирајќи со плач или зголемена потреба за физичка близина.
Додека вашето малечко ги развива своите социјални вештини, исто така ќе покаже зголемена желба да го истражува светот околу него. Ова може да вклучува пробување на нови вкусови при исхраната или интеракција со нови предмети во домот. Секоја од овие активности не само што е забава за вашето бебе, туку и помага во неговиот целокупен развој, учејќи го како да реагира и се однесува во различни ситуации.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Фаќа плишани играчки: Во овој период, бебето може да развие приврзаност кон одредени играчки, особено плишаните, кои може да му служат како извор на утеха.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Околу 4 недели после петиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Обрнува повеќе внимание кон детали: Подобро разбирање и интерпретација на својата околина.
Обрнува внимание кон звуци кои се поврзани со некоја активност: Развива аудитивната способност и асоцијација.
Бира со кои играчки ќе игра: Израз на независност и преференции.
Гледа од слика во слика на сликовница: Подобрува концентрација и визуелна последователност.
Гледа како се движи некое животно: Развој на љубопитност и разбирање на природните движења.
Го истражува своето тело: Самоспознавање и самоприфатливост.
Фрла предмети: Развивање на грубата моторика.
Се труди да следи родител (пробува да лази): Физички развој и желба за блискост.
Следи што прават возрасните: Социјално учење и имитација.
Дува со устата и прави балончиња: Развој на оралните способности.
Почнува да разбира кратки команди: Јазичен и когнитивен развој.
Слуша внимателно кога му се објаснува нешто: Развој на комуникативните вештини.
Сака да си игра со два предмети во двете раце: Развој на фина моторика.
Пробува да стане само: Независност и физичка снага.
Пробува начини како да оди: Физички развој и координација.
Пробува да скокне без да ја напушти земјата: Развивање на балансот и координацијата.
Дофаќа играчка која е над неговата глава: Развивање на просторните способности.
Си игра со предмет со двете раце одеднаш: Баланс и координација.
Можно е да лази: Развој на моториката.
Можно е да оди: Главен чекор во физичката независност.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 6 - КАТЕГОРИИ
(33 недела)
Шестиот скок во развој на вашето бебе, започнува околу 33-тата недела или 8-миот месец, и е фаза на интензивна социоемоционална и когнитивна активност.
Во овој период, може да забележите дека вашето бебе почнува се повеќе да се приклонува кон блиските, особено кон мајката. Тоа може да го изрази преку повеќе “гушкање”, барање да биде носено или општа потреба за блискост. Бебето може да стане и пољубоморно кон мајката, изразувајќи некоја форма на љубомора кога мајката дава внимание на други.
Во исто време, вашето дете може да покаже интерес и нежност кон миленичињата во домот или меките плишани играчки, обидувајќи се да ги гушка или пази. Ова е уште еден начин на развој на емоционалните способности.
Когнитивно, ова е време на брз развој на интелигенцијата. Вашето бебе ќе почне активно да го категоризира светот околу себе, делејќи го на различни групи на основа на сличности и разлики. На пример, може да почне да разбира дека кучињата и мачките се животни, но дека се различни типови на животни.
За да ја поддржите и стимулирате неговата когнитивна и емоционална развојна фаза, читајте му книги кои ги претставуваат овие концепти на прост и разбирлив начин.
Исто така, одвојте време за заеднички активности, како посета на зоолошка градина или образовни игри, каде вашето бебе може практично да ги примени новите свои сознанија и да го открива светот.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Фаќа плишани играчки: Во овој период, бебето може да развие приврзаност кон одредени играчки, особено плишаните, кои може да му служат како извор на утеха.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Се однесува по “бебешки”: Одеднаш вашето бебе почнува да се однесува како да е неколку месеци помладо.
Околу 4 недели после шестиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Покажува кога нешто е прљаво: Развива чувство за чистота и средина.
Се препознава во огледало: Процес на самосознавање.
Препознава луѓе: Развива социјални способности и разбирање на личности.
Разбира имиња на животни и предмети: Проширува речник и комуникациски способности.
Повторува по луѓе: Учи преку имитација, која е основен начин на учење.
Покажува како се чувствува: Развива емоционална експресивност.
Сака да си игра со други: Го признава значењето на социјални врски.
Дава “имиња” – звуци: Развива свој начин на комуникација и идентификација.
Покажува љубомора: Развива чувства и емоционални реакции кон околината.
Плаче кога друго дете плаче: Почнува да пројавува сочувство.
Си игра самостојно: Развива независност и креативност.
Пробува да нахрани друг: Гради социјални врски.
Повторува звуци: Учи и комуницира преку звуци.
Покажува кога нешто е забавно: Развива карактер и преференци.
Може да седи без потпора: Физички развој и независност.
Подава играчка од рака во рака: Развива моторни вештини.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 7 - РЕДОСЛЕД
(41 недела)
По околу 41 недели од раѓањето, вашето бебе почнува активно да се развива и учи за светот околу себе. Во овој период, може да забележите дека вашето бебе станува интелектуално и емоционално подобро опремено за да го разбере светот околу него.
За почеток, тоа учи дека некои работи имаат одреден ред. На пример, ако срушите градба од играчки, таа може да се изгради повторно.
Вашето бебе станува подобро во поврзувањето на причината и последицата. Значи, ако види како криете нешто, тоа ќе се обиде да го најде. Тоа ќе научи дека акциите имаат последици и дека може да влијае на околината.
Вербалната комуникација исто така станува појасна и повеќе организирана. Вашето бебе ќе почне да изговара некои од првите свои зборови и ќе користи гестови за да комуницира со вас. На пример, може да покаже кон храната кога е гладно или кон играчките кога сака да си игра.
Вашето бебе станува се посамостојно и сигурно во тоа што сака и не сака. Не се срами да ги изрази своите чувства и потреби, и ако нешто не му одговара, ќе биде во можност да ви каже „не“ на многу директен и решителен начин.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Многу е посмирено и потивко: Новите сознанија при овој скок ја зголемуваат самодовербата на вашето бебе и со тоа го прават поспокојно.
Околу 4 недели после седмиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Покажува кон предмет кога ќе го прашаш “каде е…”: Развива способноста за идентификација и јазичната комуникација.
Повторува игри: Стимулира способност за учење и запаметување.
Имитира: Поддржува креативност и социјално учење.
Покажува кон предмети кои сака да дознае како се викаат: Развива љубопитност и учење.
Си помага да научи да оди со буткање на предмети: Поддржува моторен развој и независност.
Покажува на каде сака да оди: Развива просторна свест.
Имитира повеќе гестикулации последователно: Развива ритам и координација.
Пробува да “склопи” предмети: Развива логичко размислување.
Полни играчки со вода и ги истура: Развива разбирање за причина и последица.
Бара скриени предмети: Го стимулира когнитивниот развој.
Користи четка за заби: Поддржува хигиенски навики.
Се чешла: Поддржува самонега и координација.
Крева раце: Поддржува социјална интеракција.
Покажува кои игри му се интересни: Развива персонални интереси.
Ги кани родителите да си играат: Стимулира социјалната врска.
Нуди храна и вода на други: Поддржува емпатија и делење.
Имитира движења: Развива моторни вештини.
Бутка колички: Поддржува координација и фина моторика.
Прелистува книга: Го поддржува интересот за читање.
Имитира звуци на животни: Стимулира јазичен развој.
Неуспешно пробува да соблече облека: Развива навики за самостојност.
Сака да се рани само со лажица: Поддржува навики за самохранење.
Пробува да направи салто нанапред: Развива физичка агилност.
Ги витка колената: Поддржува моторни вештини и флексибилност.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 8 - ПРОГРАМИ
(51 недела)
Со влегувањето во осмиот скок во развој, вашето бебе влегува во светот на програмирано однесување, односно тоа има способност да перцепира цел редослед на активности како една целина. На пример, тоа знае дека кога се става прљав тањир во лавабо, се зема сунѓер, се брише со сунѓерот и се остава тањирот да се исуши – тоа значи перење садови. Битно е да напоменеме дека тоа што вашето бебе сега почнува да ги распознава програмите, не значи дека може да ги изврши самото.
За време на осмиот скок во развој, кој се случува околу времето на првиот роденден на вашето бебе, ќе забележите драстични промени во неговите способности и однесување. Ова е времето кога вашето бебе почнува да се претвора во мало дете, со повеќе независност и нови вештини.
За разлика од првата година, кога секоја недела и месец се чини како нова авантура во развојот, промените сега може да се чинат помалку “спектакуларни” на прв поглед. Но, ова не значи дека развојот стагнирал. Напротив, вашето бебе сè уште се развива на многу фронтови, али промените може да се протегнат на подолги временски периоди.
Еден од најголемите напредоци што ќе ги забележите е во областа на говорот и комуникацијата. Вашето дете ќе почне да изразува своите мисли и чувства преку зборови и фрази, што значително ќе го подобри вашето разбирање со него.
Покрај говорот, вашето дете ќе совлада и некои груби моторни вештини, како што се одење и трчање, што му овозможува поинтензивно истражување на светот.
Вашето малечко ќе почне самостојно да донесува одлуки. Ова може да ви олесни, бидејќи нема веќе да бидете вие тие кои сè одлучуваат. Вашето малечко ќе покаже свои преференци во игрите, храната и активностите.
За многу родители, овој период може да биде малку релаксирачки во поглед на тоа дека моментите на “растревоженост” може да се смалат. Сепак, секој нов степен на независност и развој на вашето дете исто така значи нови предизвици и одговорности за вас. Но во целост, ова е време на огромен напредок, како за вашето малечко, така и за вас како родител.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Многу е посмирено и потивко: Новите сознанија при овој скок ја зголемуваат самодовербата на вашето бебе и со тоа го прават поспокојно.
Фаќа плишани играчки: Во овој период, бебето може да развие приврзаност кон одредени играчки, особено плишаните, кои може да му служат како извор на утеха.
Има тантруми: интензивни и често неочекувани емоционални реакции како резултат од преовладувачки чувства кои сеуште не знаат како да ги регулираат
Се однесува по “бебешки”: Одеднаш вашето бебе почнува да се однесува како да е неколку месеци помладо.
Околу 4 недели после осмиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Пробува да меша со лажица: Подобрува фини моторни вештини и почнува да се припрема за самостојно јадење.
Неуспешно пробува да се облече: Подобрува координација и развива концепт за самосталност.
Внимателно набљудува и имитира членови од семејството: Учи од околината и развива социјални вештини.
Пробува да мете: Развива основни домаќински вештини и осет за одговорност.
Сака самостојно да носи некој предмет: Подобрува координација и физичка способност.
Подава предмети кои сака да се тргнат настрана: Развива критично размислување.
Гледа цртани: Развива фокус и концентрација, усвојува нови концепти.
Протнува предмети со соодветни форми во дупки: Подобрува просторно разбирање и логика.
Се преправа дека збори на телефон: Стимулира фантазија и социјална интеракција.
Испушта правилни звуци кога прави некоја активност: Развива асоцијативно размислување.
Држи молив: Подготвување за пишување и подобрување на фините моторни вештини.
Јаде без асистенција: Подобрува самостојност и физичка координација.
Гради кула со повеќе од три блокови: Подобрува просторно разбирање и прецизност.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 9 - ПРИНЦИПИ
(59 недела)
Околу 59-тата недела може да почнете да ги забележувате првите знаци на деветиот скок. Низ првите месеци по првиот роденден, вашето дете ќе се фокусира на подобрување на своите вештини за одење.
Отпрвин, тие ќе се лулаат од страна на страна, но со текот на времето, тие ќе прават посигурни чекори.,. Во овој период, дури и децата кои сè уште не можат самостојно да одат ќе бидат особено активни. Затоа треба внимателно да ги следите.
Фините моторни вештини исто така се подобруваат во овој период. Вашето дете ќе се здобие со нови вештини употребувајќи ги своите раце – ќе става коцки во кутијата самостојно и ќе почне да користи лажица. Ќе ужива да ја соблекува облеката и да се обидува да ја облече.
Со секој месец, вокабуларот на вашето бебе ќе се зголемува, но сепак нема да ги употребуваат сите зборови што тие веќе ги разбираат. Комуникацијата ќе стане попрецизна – гестовите сè повеќе ќе бидат придружени со конкретни зборови. К
Нешто што е карактеристично кај 9-тиот скок е тоа што вашето дете може да биде прилично радразливо, нетрпеливо, фрустрирано или луто. На пример ако мама и тато не се одма достапни или нешто не оди како што треба, брзо знаат да се налутат.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Многу е посмирено и потивко: Новите сознанија при овој скок ја зголемуваат самодовербата на вашето бебе и со тоа го прават поспокојно.
Фаќа плишани играчки: Во овој период, бебето може да развие приврзаност кон одредени играчки, особено плишаните, кои може да му служат како извор на утеха.
Има тантруми: интензивни и често неочекувани емоционални реакции како резултат од преовладувачки чувства кои сеуште не знаат како да ги регулираат
Се однесува по “бебешки”: Одеднаш вашето бебе почнува да се однесува како да е неколку месеци помладо.
Околу 5 недели после деветиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Експериментира со криење предмети: Разбирање на концептот причина – последица.
Експериментира со донесување одлуки: Се подготвува за самосталност и развива критично размислување.
Истражува текстура на површини: Подобрува тактилна сензација и разбирање на светот околу него.
Повнимателно е: Развива фокус и концентрација.
Прифаќа дека е мало и дека му треба помош: Развива сознание за своите граници и прифаќање на асистенција.
Се умилкува: Изразува емоции и стабилност во своите чувства.
Има тантруми за да биде по негово: Израз на независност и желба за контрола на своето опкружување.
Пробува да добие нешто забрането од некој друг: Развива детерминација и стратегија за постигнување цели.
Прави што сака: Израз на самостојност и самоафирмација.
“Користи” луѓе да добие што сака: Развива социјални вештини и разбирање за манипулација.
Разбира што му се кажува: Развива јазични способности и комуникација.
Експериментира со зборовите да и не: Истражува можности и граници во комуникацијата.
Станува подобро во јадење и пиење: Подобрува независност во исхраната и фините моторни вештини.
Експериментира со лазење: Израз на физичка креативност и истражување на нови начини за движење.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.
Скок 10 - СИСТЕМИ
(70 недела)
Околу 70-тата недела од раѓањето, вашето малечко влегува во последниот скок.
Во овој период вашето дете се чуствува повеќе самостојно и е полно со желба да го истражува светот со своите нови моторни способности.
Тоа е сега подготвено да разбере и примени различни системи, како и да се адаптира на околината дома и надвор. Тоа се повеќе ќе се занимава со активности како што се: качување по мебелот дома, играње со топка, користење разни играчки, дури и танцување на своите омилени песнички.
Покрај физичките способности се повеќе напреднуваат и јазичните способности. Ќе почнат да формираат основни реченици, а зборот „не“ може да стане нивниот нов омилен збор. Не се обесхрабрувајте кога го слушате овој збор, тоа е индикатор дека вашето дете го осознава своето самостојно „јас“ и сака да го каже своето мислење.
Во оваа фаза, децата не секогаш се точни во изразувањето на своите чувства и потреби, па затоа бидете стрпливи и полни со разбирање при комуникацијата со нив.
Сигнали
Плачење: Неочекувано и интензивно плачење може да биде знак дека бебето осеќа дискомфорт или фрустрација поради своите нови развојни способности.
Зголемена потреба за физички контакт: Бебињата може да бараат повеќе прегратки и контакт со родителите, како начин за утеха.
Нерасположеност: Фрустрацијата од новите работи кои ги учи бебето
Нарушен сон: заради физичките и менталните промени кои се случуваат во телото на детето.
Зголемена потреба за храна: Растот и развојот честопати доаѓаат со зголемена енергетска потреба, и детето може да покаже појачан апетит.
Зголемена потреба за внимание: Децата може да бараат повеќе внимание од своите родители како реакција на новите искуства и предизвици.
Зголемена потреба за цицање: Цицањето е утешен механизам за многу бебиња и деца, и може да забележите зголемена потреба за цицање на палец, играчки или други предмети за време на скок во развој.
Потивко и посрамежливо е од претходно: Бебето почнува интензивно да го осознава и разбира светот околу себе. Затоа, оваа нова свесност може да го направи бебето потивко и срамежливо поради преоптовареност со новите информации и стимули.
Промена во расположение: Како реакција на новите способности и свест кои ги стекнува, и додека учат и се адаптира, може да покаже времени промени во своето расположение.
Не сака да се преоблекува: Вашето бебе може да покаже отпор кон промени, вклучувајќи и секојдневните рутини како што е преоблекувањето.
Има кошмари: Како што вашето бебе почнува да развива своето разбирање за светот, тоа може да доживее и непријатни соништа или кошмари.
Зголемена потреба за физички контакт: Како реакција на новите чувства и спознавања, вашето бебе може да покаже зголемена потреба за блискост и физички контакт со вас, барајќи безбедност и утеха.
Многу е посмирено и потивко: Новите сознанија при овој скок ја зголемуваат самодовербата на вашето бебе и со тоа го прават поспокојно.
Фаќа плишани играчки: Во овој период, бебето може да развие приврзаност кон одредени играчки, особено плишаните, кои може да му служат како извор на утеха.
Има тантруми: интензивни и често неочекувани емоционални реакции како резултат од преовладувачки чувства кои сеуште не знаат како да ги регулираат
Се однесува по “бебешки”: Одеднаш вашето бебе почнува да се однесува како да е неколку месеци помладо.
Околу 5 недели после десетиот скок, вашето бебе ќе ви се пофали со новите вештини 😊
Вештини
Се крие и сака да биде најдено: Развива разбирање за интеракција.
Мафта на птици и авиони: Развива љубопитност и набљудувачки способности.
Знае каде се одредени работи во куќата: Развива просторно разбирање и ориентација.
Свесно е за околината: Развива алертност.
Знае да го покаже патот до продавница или парк: Развива просторна меморија и ориентација.
Препознава работи иако не се во позната средина: Развива генерализација и способност за приспособување.
Точно знае што кому припаѓа: Развива поим за приватност и сопственост.
Гради повеќе кули: Развива фини моторни вештини и креативно размислување.
Може да предвиди познати работи: Развива когнитивни способности и аналитичко размислување.
Почетоци на разбирање физика: Развива научно размислување и љубопитност.
Се интересира за мали суштества како инсекти: Учи и ја разбира природата.
Се смее на смешни животни: Развива чувство за хумор.
Сака интеракција со животни: Се подготвува за социјализација и емпатија.
Сака да вади цвеќиња: Развива интерес за природата и набљудување.
Не сака да дели играчки: Развива поим за сопственост и граници.
Може да слуша музика подолго време: Развива концентрација и уживање во уметност.
Помни минати искуства: Развива долгорочна меморија.
Го разбира концептот “јас”: Развива самосознатост и идентитет.
Кажува се повеќе зборови: Развива јазични способности.
Сложува сложувалки: Се подготвува за логичко размислување и решавање проблеми.
Има се подобра моторика: Развива физичка координација и прецизност.
Секој од овие скокови во развој е важен чекор во животот на детето. За родителите, препознавањето на сигналите и вештините може да им помогне да ги разберат и поддржат своите деца за време на овие преодни периоди.
Важно е родителите да ги разберат и препознаат овие знаци и да одговорат соодветно .
За време на сите скокови некои бебиња главно ќе ги покажат своите моторни вештини, а други говорните и јазичните вештини.
Секое бебе се развива на свој начин и самостојно одлучува што сака да развие.
Најпозитивниот аспект на скоковите во развој е дека тие служат како прозорци кои ни овозможуваат да ги видиме уникатните особини и потенцијалите на нашето бебе. Секој скок во развој не е само техничка промена во вештините или способностите, туку и уште една страничка во книгата која го раскажува единствениот карактер на вашето дете.





